Blogi

Vieraileva kynä, Sampo Puoskari ”Autoistaan mies muistetaan”.

03.12.2018

Autoistaan mies muistetaan

Jokainen muistaa ensimmäisen oman autonsa. Tai no, kaikki omat autonsa ja myös ne, joilla opetteli ajamaan.

Autokoulussa sompailin uudenkarheilla Volkswagen Golfilla ja Jetalla ensin Vaalan ja sittemmin Kajaanin katuja. Minua varoitettiin, että Kajaanissa keskellä kaupunkia saattaa tallustella vastaan lehmiä.

Isällä oli punainen Datsun Finn 1200 (OUD-26). Edellinen autokin oli ollut saman merkkinen, mutta kerman värinen (LRF-54). Takavetoisena pompannappina autossa piti talvella olla sementtisäkki peräkontissa pitoa tuomassa.

Ensimmäinen oma auto oli Datsun 120 AF II (OHE-563), johon edellinen omistaja oli asentanut turboahtimen. Olihan se kova kiihtymään, mutta ei sillä kovin lujaa päässyt. Olin paljon kuskina kavereille, kun muilla ei vielä ollut omia autoja. Hattuhyllyjen 25-senttisiin kaiuttimiin piti tehdä turvaverkot, etteivät kartiot olisi heti hajonneet takapenkkiläisten tyhjien pullojen takia.

Sitten ostin valkoisen Mitsubishi Lancerin (ONL-150). Muuten hyvä auto, mutta se lahosi alle. Moottorikin piti vaihtaa, kun en älynnyt ostaa pitempää öljytikkua. Lopulta se varastettiin, ja joku purki siitä kaiken käytettävän varustuksen, kuten puhtaan tuhkakupin ja pikkulasteni aurinkolasit.

Palasin kokemuksen järkyttämänä Nissaniin. Harmaa Sunny (LJU-837) palveli monta vuotta ja sillä sai kuljetettua kasvavien lasten kaikki varusteet tehokkaasti pakkaamalla. Vain rikkailla oli farmariautot.

Ford Mondeo (VIF-481) olikin sitten harppaus turvallisempaan ja vakaampaan ajoon. Sitä seurasi syrjähyppy Audi A4:ään (OPI-800), jossa oli tietysti bensakone ja turbo, mutta jossa sisällä pää otti kuopan kohdalla kiinni kattoon ja talvella toppatakeissa etupenkkiläiset olivat olkapääkosketuksessa.

Palasin Fordiin, nyt Focuksen viininpunaiseen katurakettiin (KLZ-697) ja nykyisin vielä uudempaan versioon, mustaan Focus X:ään (VVI-XXX). Molemmissa mahtuu istumaan sisällä ihmisiksi.

Jo ensimmäisen Datsunin aikana piti hankkia alkometri. Nuorna miesnä oli nimittäin monia houkutuksia piipahtaa kavereiden kanssa oluella tai vastata myöntävästi bilekutsuihin. Kerran kävi niinkin, että kun sunnuntai-iltana saattelin tyttöystäväni Vaalan asemalle ja kävelin kotia kohti tavoitteena aamuinen ajo omalle opiskelupaikkakunnalle, päätinkin piipahtaa lähikuppilassa iltaoluella. Seuraavana aamuna löysin itseni 9.00 Sodankylän Seurahuoneen baaritiskiltä gintonic-lasi kädessäni. Se matka tehtiin onneksi taksilla.

Hankkimani alkometri oli tietysti DRIVEGUARD, joka vaati toimiakseen kuormalavallisen sormiparistoja. Julmetun isoon suukappaleeseen puhallettiin pitkään ja kovaa, niin että itse Louis Armstrong olisi ollut kateellinen. Jos piinaavien sekuntien jälkeen viisari alkoi liikkua, piti jännätä, syttyikö punainen valo. Testien perusteella selvisi sitten, että nuo mittarit olivat kuin uskomushoitoja.

Kyseinen reliikki on minulla edelleen, mutta ei tulisi mieleenikään käyttää sitä. Sen sijaan pöytälaatikossa ja matkatavaroissa minulla on aina mukana Promilless-paketti.

Joku saattaa luulla pientä keltaista pahvipakettia joksikin muuksi, sitä kun myydään muutamissa kaupoissa muiden preservatiivien kanssa samalla hyllyllä. Minulle se on kuitenkin ainoa oikea tapa testata, olenko ajokunnossa, mikäli sitä on syytä edes epäillä. Nykyäänhän en enää piipahtele olusilla tai saa kutsuja kotibileisiin. Ei mitään sellaista. Pois se minusta.

Nykyään on vain ”edustustilaisuuksia”.

Sampo Puoskari, Maanpuolustaja

Facebook Comments

AC Oulu toimitusjohtaja Juho Meriläinen: ”Ajokunnon varmistaminen tavalla tai toisella sekä pyöräilykypärän ostaminen (ja käyttäminen) on aika helvetin halpa vakuutus.”

27.11.2018

  AC Oulun toimitusjohtaja Juho Meriläinen

Kun sunnuntaina (melkein) hyppäsin rattiin

Oli sunnuntaiaamu eräänä syyskuisena päivänä. Tai ei se mikään aamu ollut, heräsin hyvin poikkeuksellisesti vasta kello 14.00 päivällä. Kesä oli jo mennyt ja todisteena toimi ikkunaan liimautuneet koivunlehdet. Päätäni särki, mutta ei edes kovin pahasti. Lauantai-ilta oli venynyt suunnitelmista poiketen vähän liian pitkään. Ottaen ennen kaikkea huomioon sen tosiasian, että minulla oli sunnuntaille menoa – tärkeää menoa.

Nousin ylös sängystä ja tunnustelin vointia. Päässä tuntui edelleen pientä jomotusta, mutta ajattelin että ihan normaalia kankkusta tämä on. Painelin suihkuun, jossa viihdyin normaalia pidempään. Käänsin termostaatista ja vesi viileni ja lopulta se oli jo kylmää. Tuli raikas olo, jota hampaiden pesu ja suuvesi vahvistivat.

Kello alkoi lähestyä kolmea ja tiesin, että ihan kohta täytyy lähteä. Kaikesta huolimatta minulla oli hyvä ja itsevarma olo, joka oikeastaan vahvistui minuutti minuutilta. Keräsin kamat kasaan ja nostin autonavaimet taskuun. Kävelin autolle ja istuin kuljettajan paikalle – niin kuin aina. Ennen kuin starttasin auton käyntiin muistin yhteistyösopimuksen teosta lähtien hanskalokerossa olleet Promilless-paketit ja ajattelin, että nyt on muuten hyvä kokeilla tositilanteessa. Olinhan minä niitä liuskoja kielellä kostuttanut harjoitusmielessä monta kertaa. Olin että katotaan saatana mitä tapahtuu.

No mitä tapahtui? Sain liuskan hädin tuskin ulos suustani, kun molemmat ”tyynyt” olivat värjäytyneet ja homma oli selvä – olin ehdottomasti vielä lauantai-illan huuruissa ja todennäköisesti aika pahasti. Avaimet taskuun ja taksi pihalle.

Mikä tarinan opetus sitten on? Itseni tuntien väitän 100%:n varmuudella, että ilman Promilless-testiä, olisin lähtenyt ajamaan autolla. AC Oulu ja Promilless ovat tehneet yhteistyötä markkinointimielessä ja sitähän tämäkin teksti on! Kysymys on vain siitä, että tämä on totta. Olisin helvetti soikoon, lähtenyt ajamaan krapuloissani autolla ja mitä kaikkea olisi voinut tapahtua – sitä ei kukaan koskaan saa tietää ja hyvä niin. Rattijuopumuksesta kiinni jäänyt toimitusjohtaja on suurella todennäköisyydellä entinen toimitusjohtaja.

Olen kertonut usealle henkilölle tämän tarinan. Olen käyttänyt esimerkkinä sellaista ajatusta, että kävelen kadulla. Pysäytän ihmisiä ja kysyn heiltä ”Onko väärin ajaa kännissä autolla?”. He kaikki vastaavat, että ”Kyllä on”. Kysyn heiltä ”Onko tyhmää ajaa pyörällä ilman kypärää?”. Vastaus on sama ”Kyllä on”. Miksi me sitten tehdään niin? Vastaus lienee jotain psykologiaa, jota minä en täysin ymmärrä – suomalaisten itseluottamusta tai vastaavaa, joka saa ajattelemaan, että kyllähän minä pystyn mihin vaan. Muut eivät kylläkään.

Ajokunnon varmistaminen tavalla tai toisella sekä pyöräilykypärän ostaminen (ja käyttäminen) on aika helvetin halpa vakuutus.

Facebook Comments

Vertailussa alkometrit ja promillemittarit – Miten sylkitesti eroaa puhallustestistä?

04.04.2018

Miten sylkitesti eroaa toimivuudeltaan puhallustestistä? Voiko sylkitestiin luottaa? Internetin laajasta valikoimasta löytää monia erilaisia halpoja alkometrejä ja promillemittareita, jotka mittaavat veren alkoholipitoisuutta, mutta monet niistä ovat vähintäänkin arveluttavia ostopäätöksiä, eikä niiden luotettavuudelle ole välttämättä minkään sortin takeita tai perusteita. Laadukkaat puhallustestit taas tuppaavat olemaan hintaluokaltaan monelle liian kalliita, varsinkin jos haluaa laitteen johon voi luottaa. Mikä olisi siis sinun tarpeillesi sopiva tapa mitata veren alkoholipitoisuutta?

 

PUHALLUSTESTIT

Puhallustestien toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen, alkoholipitoisuutta mitataan henkilön hengitysilmasta, joka kuvastaa veren alkoholipitoisuutta. Näytteeksi tarvitaan vähintään yksi litra puhallettavaa ilmaa syvältä keuhkoista, siinä puhallustestin toimintaperiaate lyhyesti ilmaistuna.

Riippumatta alkometrin laadusta on tärkeää muistaa muutama asia ennen käyttöä. Ensimmäisenä laite kannattaa kalibroida, jotta tuloksiin voi luottaa. Laite kannattaa muutenkin kalibroida tasaisin väliajoin. Alkometriä pitäisi käyttää aikaisintaan, kun on kulunut vähintään 15 minuuttia viimeksi nautitusta akoholiannoksesta, muutoin mittaustulosta voi vääristää suuhun jäänyt alkoholi. Mittariin puhaltamista ei myöskään kannata aloittaa alkoholin nauttimisesta liian aikaisin, sillä pahimmassa tapauksessa alkometri voi mennä jopa rikki, jolloin laite pitää huoltaa ennen kuin sen tulokset ovat taas luotettavia.

Vakaus on yksi suurin laatutekijä, kun harkitsee ostavansa alkometrin. Eli jos alkometri näyttää jokaisella puhalluskerralla eri lukemia, niin silloin olisi kannattanut jättää tuote kaupan hyllylle. Siksi onkin syytä selailla netistä etukäteen eri laitteiden arvosteluja, jotta löydät itsellesi sopivan alkometrin. Edullisissa alkometreissä ilmaisimena käytetään yleensä puolijohdeanturia. Laadukkaamman mallin tunnistaa siitä, että siinä on sisällä polttokennoanturi, joka reagoi pelkästään alkoholiin. Polttokennoanturi nostaa alkometrin hintaa reippaasti, mutta sitä myötä myös laitteen luotettavuus paranee.

 

SYLKITESTIT

Kun kirjoittaa esimerkiksi Ebayn tai Amazonin hakuun ”alcohol saliva test strips”, löytää läjäpäin erilaisia sylkitestejä, joihin ei uskalla luottaa sadan prosentin varmuudella. Sylkitestit eivät muutenkaan ole vielä täysin uponnut kansan tietoisuuteen, joten on, tai on ollut tähän saakka ihan normaalia suhtautua epäilevästi niiden toimivuuteen ja luotettavuuteen. Sylkitestit toimivat yleensä biokemialliseen reaktioon perustuen.

Esimerkiksi Promilless-testin toiminnallisuus perustuu biokemialliseen reaktioon, jossa älypaperiliuska reagoi syljessä olevaan alkoholiin. Sylki onkin ikään kuin veren peili, joten sylki on veren alkoholipitoisuuden mittausarvona aivan yhtä luotettava kuin hengitysilma tai verikoe. Tutkimuksien perusteella voidaan sanoa, että syljessä olevan alkoholin määrä on täsmälleen sama kuin veressä olevan alkoholin määrä.

Promilless-promilletesti toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan niin, että testiliuska poistetaan foliopakkauksesta ja kastetaan sitä syljessä noin kahden sekunnin ajan niin, että liuskan testialueet kastuvat syljestä. Kahden minuutin kuluessa testin tulos on tulkittavissa. Promilletestissä on kaksi indikaattoria, vihreä kontrollialue joka kertoo sen, että testi varmasti toimii sekä keltainen testialue alkoholin ilmaisua varten. Jos vihreä kontrollialue tummuu, mutta keltainen ei, voi luottaa siihen, että alkoholia on veressä alle 0,2‰. Jos molemmat, vihreä kontrollialue sekä keltainen testialue tummuvat, on alkoholia veressä yli 0,2‰.  Vihreän kontrollialueen tulee tummua aina, se ilmaisee testin toimivuuden. Tässä on myös hyvä muistaa se, että ennen testiä ei tule syödä, juoda tai tupakoida 15 minuuttiin. Tällä varmistetaan se, että mitataan sitä mitä on syljessä eikä sitä mitä on jäänyt suuhun syömisen tai juomisen jäljiltä.

YHTEENVETONA

Eroavaisuuksia ei puhallustestien ja sylkitestien välillä ole paljoa, mutta muutamakin asia voi vaikuttaa ostopäätökseen. Ehkä tärkein eroavaisuus on hinta, kaikilla ei ole varaa, halua tai tarvetta pulittaa paria sataa euroa luotettavasta puhallustestistä. Vaikkakin Promilless -promilletestipaketissa on kaksi erillistä testiliuskaa, on se kuitenkin kertakäyttöinen tuote, joten aina kahden testauksen jälkeen tarvitsee ostaa uusi. Tässä vaiheessa kannattaakin pohtia omia tarpeitaan. Jos tulee harvoin tarvetta testata omaa veren alkoholipitoisuutta, niin on suositeltavaa harkita Promilless -sylkitestejä. Jos taas kosteita iltoja on useasti ja auton ratissakin tarvisi istua, niin siinä tilanteessa on ehkä tarkoituksenmukaisempaa panostaa kunnolliseen sekä luotettavaan puhallustestiin. Promilletestit maksavat kaupassa tai apteekissa tyypillisesti 7-8 euron väliltä, ja ne sisältävät kaksi testiä. Luotettava alkometri voi sitä vastoin maksaa satoja euroja.

Luotettavuudesta on turha kerrata yhtään sen enempää, laadukas alkometri on varmasti luotettava ja Promilless-sylkitesti on aivan yhtä luotettava kuin laadukas alkometri tai verikoe. Promilletestit eivät vaadi minkään sortin ylläpitoa, kunhan vain muistaa säilyttää niitä oikein eikä tuote pääse vahingoittumaan. Vaikka promilletestejä olisikin säilytetty väärin, niin testi ilmoittaa käytettäessä toimivuutensa. Puhallustestejä taas tulee huoltaa sekä kalibroida tasaisin väliajoin, joka aiheuttaa taas lisäkustannuksia. Sekä puhallus- että sylkitesteissä pitää muistaa olla syömättä, juomatta sekä tupakoimatta vähintään 15 minuttiin ennen testin tekemistä.  Pahimmassa tapauksessa jos alkometriin puhaltaa liian aikaisin voi koko laite hajota ja siitä tulee taas kallis lasku. Promilletestin jos tuikkaa suuhun liian aikaisin niin silloin testataan suussa olevia jäämiä ja tulos on silloin epäluotettava, mutta suurempaa laskua siitä ei tule, jos toisen testin tekee oikeissa olosuhteissa.

Tärkeintä on kuitenkin se, että nyt kun Promilless on tullut markkinoille niin ei tule enää hetkeä, jolloin pitäisi hypätä auton rattiin syvässä epätietoisuudessa sen takia, ettei olisi olemassa mitään helppoa tapaa testata omaa veren alkoholipitoisuutta. Eihän kukaan meistä halua tehdä vastuuttomia päätöksiä tahallaan, siksi promilletestin takana oleva Goodwiller Oy haluaakin kansalaisten tietävän, että puhallustesteille löytyy laajalti saatavilla oleva vaihtoehto.

Joko sinä tiedät kumpi testi sopii sinulle paremmin?

”Tekstissä on käytetty vapaita lainauksia Tekniikan Maailma -lehdestä numero: 21, artikkelista ”Testi: Edulliset alkometrit” sekä tutkimusviitteenä on ollut Oulun yliopiston tekemä tutkimus reaktioista alkoholin metaboliassa sylkitesteissä.

Sekä ulkopuolisen laboratorion tekemä kliininen tutkimus, jossa luotettavuutta kuvaavat arvot perustuvat ulkopuolisen laboratorion suorittamaan kliiniseen tutkimukseen, jossa aidot koehenkilöt nauttivat alkoholia ja käyttivät Promilless-testiä todellisessa käyttötilanteessa. Tutkimuksessa Promilless-testin tuloksia verrattiin laboratoriossa tehtyjen veritestien tuloksiin.”

Facebook Comments

Visuaalista promilletestausta – videoideasta kilpailuun

31.01.2017

Iskevä, tunteisiin vetoava, hauska, äärimmäinen, hulvaton, asiallinen, absurdi tai jotain ihan muuta. Emme aseta tarinan kerronnalle rajoituksia.

Goodwiller Oy haluaa oman alkoholitestin, promilless-tuotemerkin osalta tarjota mahdollisuuden osallistua mainosvideon ideoimiseen ja toteuttamiseen. Etsimme ennakkoluulotonta näkemystä siitä mitä brändi, tuoteinformaatio tai tuotemainos voisivat videon muodossa parhaimmillaan olla. Eli parilla sanalla sanottuna, etsimme tuotteen valmistajaan nähden ulkopuolista näkemystä siitä, miten tuote nähdään tai miten se koetaan, mitä hyötyjä se tarjoaa, miten ja missä sitä voi käyttää ja mitä iloa se mahdollisesti tuottaa.
… Lue Lisää

Facebook Comments

Voiko edullinen alkoholitesti olla luotettava?

08.07.2016

Lyhyesti vastattuna kyllä voi. Toki tämä riippuu tuotteen toteutuksesta sekä siitä, miten hyvin alkoholin käyttäytyminen ihmisen kehossa on otettu tuotteen suunnittelussa huomioon.
Promilless-testin lähtökohtana on ollut ehdoton testituloksen luotettavuus sekä edullinen hinta kuluttajalle.

… Lue Lisää

Facebook Comments

Hauskalla ja sympaattisen mukaansa tempaavalla tavalla lähdemme Promilless Ralli-kiertueelle kesän ajaksi. Starttaamme liikkeelle Oulusta.

15.06.2016

1

Grillikauteen saattaa kuulua erilaiset nautinnot juomienkin muodossa. Haluamme osoittaa, ettei vastuullisuus tarkoita välttämättä ryppyotsaisuutta. Haluamme tarjota promilletesti-tuotteellamme kuluttajille helppoa ja luotettavaa … Lue Lisää

Facebook Comments

Onko ajokunto mahdollista varmistaa luotettavasti ja nopeasti kertakäyttöisellä testillä?

07.06.2016

Kyllä on. Oululainen startup –yritys Goodwiller Oy esittelee uuden innovaationsa, kertakäyttöisen Promilless -promilletestin, tiistaina 7.6. painetun älyn teknologioihin keskittyvässä Prinse16 –tapahtumassa Oulun yliopistolla.

Promilless on kertakäyttöinen promilletesti, joka kertoo veren alkoholipitoisuuden nopeasti ja luotettavasti syljestä. Goodwiller Oy on kehittänyt älypaperiteknologiaan perustuvan innovaationsa yhteistyössä VTT:n kanssa. Promilless on täysin uudenlainen … Lue Lisää

Facebook Comments

Kertakäyttöinen promilletesti lopettaa ajokunnon arvuuttelun

07.06.2016

Oululaisen Goodwiller Oy:n uusi innovaatio on nyt tuotu päivänvaloon. Promilletesti on saatavilla verkkokaupasta ja syksyllä myynti laajenee myös vähittäiskauppoihin.

Oululaisen startup-yritys Goodwiller Oy:n kehittämä kertakäyttöinen Promilless –testi tuo uuden ja luotettavan tavan veren alkoholipitoisuuden selvittämiseen. Älypaperiteknologiaan pohjautuva innovaatio selvittää syljestä helposti ja nopeasti, onko henkilö ajokunnossa. Testi on tarkoitettu vastuullisille kuluttajille … Lue Lisää

Facebook Comments